05 Mei 2010

'TRY' SEKALI

Ya Allah... Aku serahkan semuanya kepada MU

Petang tadi Abah ke rumah Encik Abduka untuk mencuba perubatan yang diusahakannya hasil dari urut tradisi 'titik akupunktur' dan 'rawatan berbekam'. Sebenarnya Abah selalu bertanyakan En Abduka tentang masalah kesihatan Abah.

Alhamdulillah banyak juga tunjuk ajar dan petua2 yang mujarab bagi Abah [dengan izin Allah] membawa kepada Abah ingin mencuba berbekam. Oleh kerana masa sangat singkat maka Abah hanya sempat berbekam bahagian belakang sahaja. Rasa ringan belakang Abah.

"Ada 'someting wrong' ke..." tanya Abah kepada En Abduka. "He ee tak de apalah,kena banyak buat pemeriksaan, kalau sekali tak boleh tentukan dengan tepat"

Botol2 bekam dicabut, ada point yang banyak darah dan pekat, ada yang sedikit dan cair. Setelah selesai En Abduka menyapu minyak zaitun untuk membersihkan luka, azan maghrib pun berkumandang dari surau berhampiran. Abah akan habiskan berbekam itu di masa yang lain pula- Abah.

3 ulasan:

  1. Macam mana cara bekam tu dibuat...?

    BalasPadam
  2. Cari titik apc... biasanya ia membentuk 1 parmasi.... bekam kosong dulu, kemudian toreh kecil (keluarkan darah)kmdian bekam untuk tarik darah..... ok.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum, akey,

    saya dah tukar alamat blog yg barulah. nama tajuk sama ttp dah tukar kpd

    http://akrineputribera.blogspot.com/

    BalasPadam